Hä­ly­tys­kor­vaus­kiis­tas­sa pääs­tiin so­puun

Hä­ly­tys­kor­vaus­kiis­tas­sa pääs­tiin so­puun – ­Poh­jois-Poh­jan­maan sai­raan­hoi­to­pii­rin ylityö- ja vuo­ron­vaih­to­kiel­to päättyi

Kaleva 29.09.2021 13:18

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri ja pääsopijajärjestöt ovat päässeet sopimukseen kiistassa hälytysrahakorvauksen suuruudesta.

Tehy PPSHP ao 707 sekä lähi- ja perushoitajaliitto Superin Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin ammattiosastot ilmoittivat tiedotteessa, että heidän julistamansa ylityö- ja vuoronvaihtokielto on päättynyt.

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin työnantajan edustajien ja kunta-alan pääsopijajärjestöjen pääluottamusmiesten tiistaina 28. syyskuuta pidettyjen neuvottelujen lopputuloksena päätettiin yksimielisesti korottaa sairaanhoitopiirissä voimassa olevan hälytysrahasopimuksen arkipäiväkorvausta 65,50 eurosta 83,50 euroon sekä viikonloppu- ja arkipyhäkorvausta 90,50 eurosta 116,75 euroon.

Kesäkaudelta maksettavan hälytysrahan korvaustasoa ei muuteta.

Muina toimina sairaanhoitopiirissä valmistellaan syksyn 2021 aikana pilottia kannustavan palkkauksen käyttöönotosta sekä pilotoidaan rekrytointipalkkion toimintamallia.

Lisäksi henkilöstölle tehdään kysely, jonka tulosten pohjalta suunnitellaan lisätoimenpiteitä henkilöstön työssä jaksamisen tukemiseksi. Hoitotyön johtamista ja esihenkilötyötä kehitetään vuoden 2022 alusta käynnistyvän uuden organisaatiomallin pohjalta.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkoi maanantaina 13. syyskuuta  ja jatkui 27. syyskuuta. Kiistan syy oli hälytysrahakorvauksen suuruus. Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon piirissä oli Tehyn ammattiosaston noin 3 500 jäsentä.

Mukana olivat myös sisarjärjestö Superin Oulun yliopistollisen sairaalan ja Oulaskankaan ammattiosastot.

Lähde: Kaleva